maandag 6 oktober 2014

De informatiedag

Gisteren was het dan eindelijk zover, de informatiedag over emigreren naar Noorwegen van Placement! Het was een flink stuk rijden, dus we vertrokken al vroeg, en kwamen gelukkig ondanks mijn gestress mooi op tijd aan. In het begin was het een beetje 'awkward', want dan sta je daar ineens in de ontvangsthal tussen allemaal mensen met dezelfde droom als jij, maar niemand durft elkaar nog aan te spreken haha

Al snel gingen we de zaal in waar de presentatie plaatsvond, en deze was erg interessant. Een deel was op ons niet van toepassing, want wij hoeven (gelukkig) geen kinderen mee te slepen naar een vreemd land. Het viel me wel op hoeveel mensen dit wèl doen, bijna alle mensen die aanwezig waren hadden kinderen. Niet erg natuurlijk, kinderen passen zich wel aan, maar ik ben toch wel heel blij dat wij dit niet hoeven te doen. Het brengt zoveel extra struikelblokken met zich mee! Veel praktische informatie die we op de informatiedag voorgeschoteld kregen had ik al wel op internet gevonden, voor Sylvester was het meeste nieuw. Er werd heel leuk en enthousiast verteld over de 'gekke trekjes' van de Noren, en de verschillen tussen Noorwegen en Nederland (waarbij Noorwegen voor mij eigenlijk altijd wel wint haha) en ook heel prettig was hun visie op de struikelblokken die kunnen leiden tot remigratie (terugkeren naar je land van herkomst dus). Placement helpt al 17 jaar mensen met emigreren naar de Scandinavische landen dus ze hebben elk mogelijk scenario al wel voorbij zien komen. Waar vooral op gehamert werd was hoe belangrijk het is om de taal te leren vóór je naar Noorwegen vertrekt. Iets wat wij natuurlijk ook al van plan waren. Ik kan persoonlijk echt niet begrijpen dat er mensen zijn die naar een ander land kunnen/willen vertrekken zonder eerst toch op z'n minst de basis van de taal te kennen, maar het gebeurt vaker dan je zou denken. Wij hopen met de mooie vooruitzichten op mijn werk om in het voorjaar met taallessen te kunnen starten.

Ik kon ten slotte ook nog even aan de eigenaar van Placement vragen wat ons al een tijdje dwars zat en waar we maar geen informatie over konden vinden, of je kan emigreren als je nog dingen als een studieschuld hebt lopen in Nederland. Dit kan gelukkig gewoon! Daar hoeven we ons dus geen zorgen over te maken.

De komende tijd zal het even rustiger worden met voorbereidingen treffen. In januari is de emigratiebeurs van Placement, speciaal voor de Scandinavische landen, en daar gaan we natuurlijk ook naartoe. En hopelijk kunnen we rond die tijd dus ook met taalles gaan starten. Zodra we dat kunnen oppakken begint het pas echt, want tot we de taal redelijk spreken hoeven we geen concrete verhuisplannen te gaan maken. Ik verheug me er enorm op om eindelijk de taal goed te gaan leren, dus dat wordt voor mij zeker aftellen! :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten